Sunday, September 15, 2013

မုန္႔ဟင္းခါး တံုယမ္း ပါဝါအေပ်ာ့




ပုဂံဘုရားမ်ားႏွင့္ ေရွးေဟာင္းအေဆာက္အအုံ မ်ားကို ေရွးမူမပ်က္ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာ့အေမြအႏွစ္ မ်ားကို ထိန္းသိမ္းပါမည့္ အေၾကာင္း ေဆာင္းပါး ေရးလိုက္သည့္အခါတြင္ ဖတ္႐ႈရသည့္ Facebook မွ မိတ္ေဆြ တစ္ဦးက ထိုင္းတုံယမ္းက ကမၻာေက်ာ္ၿပီး ျမန္မာမုန္႔ဟင္းခါးက ဘာေၾကာင့္ ကမၻာမေက်ာ္သလဲဟု ေမးခြန္းထုတ္လာသည္။

သူေျပာလွ်င္လည္း ေျပာစရာ။ ထိုင္းတုံယမ္းေခၚ ထိုင္းခ်ဥ္စပ္ဟင္းရည္ သည္ CNN က ထုတ္လႊင့္ေသာ ကမၻာ့အရသာအရွိဆုံး အစားအေသာက္ ၅၀ စာရင္းတြင္ နံပါတ္ ၈ ေနရာတြင္ ခ်ိတ္သည္။ ထိုင္းသေဘၤာသီးေထာင္းက နံပါတ္ ၄၆ တြင္ ခ်ိတ္သည္။ တုံယမ္းဟင္းရည္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ တြင္ပင္ ထိုင္းဆိုင္ဟုတ္သည္ေရာ၊ မဟုတ္သည္ေရာ စားေသာက္ဆိုင္အေတာ္ မ်ားမ်ားတြင္ ရႏိုင္ေသာဟင္းရည္ ျဖစ္လာသည္။ ယခင္က စားေသာက္ဆိုင္ တို႔တြင္ ငါးေခါင္းဟင္းရည္၊ ဆယ့္ႏွစ္မ်ိဳး၊ ဆြမ္တန္တို႔သာ ရွိခဲ့ရာမွ ယခုအခါ တုံယမ္းသည္ မပါမျဖစ္ ျဖစ္လာသည္။ တုံယမ္းႏွင့္ သေဘၤာသီးေထာင္းသည္ ထိုင္းအစားအစာထဲတြင္ နာမည္အေက်ာ္ဆုံး အစားအစာမ်ားျဖစ္ၿပီး သူတို႔ သာမက ထိုင္းစာမ်ားသည္ ကမၻာတြင္လည္း နာမည္ေက်ာ္သည္။ ႐ိုးရာ အစားအစာဟု ဆိုလိုက္လွ်င္ လူအမ်ားသည္ အီတလီ၊ ျပင္သစ္ႏွင့္ တ႐ုတ္ ၿပီးလွ်င္ ထိုင္းကို စိတ္ထဲေရာက္ၾကသည္ဟု သုေတသနတစ္ခုက ဆိုသည္။

ျမန္မာမုန္႔ဟင္းခါးက ထိုင္းတုံယမ္းေလာက္ နာမည္မႀကီးျခင္းတြင္ အေၾကာင္းမ်ားစြာ ရွိႏုိင္သည္။ နံပါတ္တစ္အေျဖက ျမန္မာကို ကမၻာက မသိ၊ ထိုင္းကို ကမၻာက သိသည္။ ယခု ျမန္မာကိုသိလာၿပီ မဟုတ္ေလာဟု ေမးၾကမည္။ ဟုတ္ပါသည္ ယခင္ကထက္စာလွ်င္ သိလာပါၿပီ။ သို႔ေသာ္ ထိုင္း ေလာက္မူ မသိၾကေသးပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံကပါဟု မိတ္ဆက္လိုက္လွ်င္ “ဟုတ္ကဲ႔” ဟု အားနာပါးနာျဖင့္ ေျဖေသာ္လည္း ဇေဝဇဝါ ျဖစ္ေနသူမ်ား မၾကာခဏ ေတြ႔ရလိမ့္မည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကို သိေသာသူ သည္လည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေလာက္သာ ၾကားဖူးၾကသည္။ ျမန္မာျပည္ ဘယ္နားလဲဆို မသိ။ ထိုင္းႏွင့္ကပ္လ်က္ ဆိုမွ “ေၾသာ္” ဆိုၿပီး သိၾကၿပီ။ ႏုိင္ငံကို ကမၻာကပင္ မသိမွေတာ့ ျမန္မာ့အစားအေသာက္ မုန္႔ဟင္းခါးကို ဘယ္သိၾက ပါ့မလဲ။

ေနာက္အေျဖတစ္ခုက ထိုင္းကမၻာလွည့္ ခရီးသြားလုပ္ငန္း။ ထိုင္းႏုိင္ငံသည္ ခရီးသြားလုပ္ငန္း အဖြံ႕ၿဖိဳးဆုံး ကမၻာ့ထိပ္တန္းႏုိင္ငံ မ်ားထဲတြင္ ပါဝင္သည္။ လာမည့္ႏွစ္ ၂၀၁၄ တြင္ ထိုင္းႏုိုင္ငံသို႔ ကမၻာလွည့္ ၂၈ သန္း လာလည္မည္၊ ခရီးသြားႏွင့္ ဆက္စပ္လုပ္ငန္းမ်ားမွ ေဒၚလာ ၄၄၀ ဘီလီယံ ရမည္ဟု ခန္႔မွန္းထားသည္။ ထိုဧည့္သည္မ်ားသည္ ထိုင္းအစားအေသာက္မ်ားကို ျမည္းစမ္းၾကည့္ၿပီး သေဘာက်သူက က်သြားကာ အျခားသူမ်ားထံသို႔ သတင္းစကား လက္ဆင့္ကမ္းသည္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေဒသတြင္း ကြန္ျမဴနစ္ရန္ ကာကြယ္ရန္ အေမရိကန္စစ္စခန္းမ်ား ထိုင္းတြင္ အေျခစိုက္ရာမွ ထိုင္းအစားအေသာက္မ်ားကို စြဲလမ္းသြားသည္လည္း အမ်ားအျပား ရွိသည္။ ထိုင္းကမၻာလွည့္ ခရီးသြားလုပ္ငန္းႏွင့္ ထိုင္းအစားအစာသည္ ကြၽန္းကိုင္းမွီ၊ ကိုင္းကြၽန္းမွီ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အျပန္အလွန္ အက်ဳိးျပဳသည္။

ႏုိင္ငံျခားေရာက္ ထိုင္း၊ ႏုိင္ငံျခားတြင္ အေျခစိုက္ေနထိုင္သူ ထိုင္းမ်ား သည္လည္း ထိုင္းအစားအစာကို ျဖန္႔ျဖဴးသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ထိုင္းလူမ်ိဳးမ်ား ကမၻာအႏွံ႔အျပားသို႔ သြားေရာက္ေနထိုင္သည့္ အေရအတြက္ မ်ားလာသည္ ႏွင့္အမွ် ထိုင္းတုိ႔သြားေလရာ ေနာက္သို႔ ထိုင္းအစားအစာ ေကာက္ေကာက္ ပါေအာင္ လုိက္သျဖင့္ ထိုင္းအစားအစာသည္ ကမၻာတစ္လႊားသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြား သည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ ထိုင္းစားေသာက္ဆိုင္ မ်ားသည္ ကမၻာအႏွံ႔တြင္ ေထာင္ႏွင့္ခ်ီ ရွိေနၿပီး ထက္ဝက္ခန္႔မွာ အေမရိကတြင္ ရွိသည္။

ထိုင္းအစားအေသာက္မ်ား နာမည္ေက်ာ္ရျခင္းသည္ ထိုင္းတုိ႔ ေဈးကြက္တင္ အႏုပညာ အားေကာင္းျခင္းႏွင့္လည္း သက္ဆိုင္သည္။ ထိုင္းတုိ႔သည္ ေၾကာ္ျငာေကာင္းသည္၊ အထုပ္အပိုး ေကာင္းသည္။ အရည္အေသြး ခ်င္းတူလွ်င္ ထိုင္းပစၥည္းက ပိုေကာင္းသည္ ထင္ေအာင္ လုပ္တတ္သည္။ ထိုင္းတုိ႔သည္ ျမန္မာတုိ႔ထက္ အစစအရာရာ ႏွစ္ ၃၀ ခန္႔ ေရွ႕ေရာက္ေနၿပီ ျဖစ္ရာ ေဈးကြက္တင္ျခင္း တြင္လည္း အဆင့္ျမင့္ေနၾကၿပီ။ စီးပြားေရး ထုထည္လည္း ႀကီးမားေနၿပီ ျဖစ္သည့္အတြက္ ႏုိင္ငံျခားသားတုိ႔ သိေအာင္၊ အထင္ႀကီးေအာင္ လုပ္တတ္ကိုင္တတ္သည္။

ေနာက္တစ္ခုက ကိုယ့္ႏုိင္ငံသား လွ်ာအက်င့္ပါၿပီးသူ မ်ားသာမက ယခုမွ ျမည္းစမ္းမည့္သူမ်ား စားႏုိင္ေအာင္ အံက်စီမံႏုိင္ျခင္း။ ဟင္းလ်ာ ပူပူစပ္စပ္မ်ားကို ေလွ်ာ့ထားျခင္းျဖင့္ ပူေသးစပ္ေသးေသာ္လည္း ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား ခံႏုိင္ရည္ရွိကာ အႀကိဳက္ေတြ႔သြားမည္။ ထိုအေၾကာင္းအရာႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ အျဖစ္အပ်က္ေလးတစ္ခုကို ေဖာက္သည္ခ် လိုပါသည္။ ထိုင္းသို႔ လုပ္ငန္းကိစၥႏွင့္ ျပန္ေရာက္သည့္အခါ ထိုင္းျပင္ပ ႏုိင္ငံျခားတြင္ ခင္ခဲ့သည့္ သူငယ္ခ်င္းမ တစ္ဦးႏွင့္ ျပန္ေတြ႔စားေသာက္ၾကရန္ ခ်ိန္းၾကသည္။ ကြၽန္ေတာ္ ထိုင္းတြင္ တစ္ႏွစ္ခန္႔ ေက်ာင္းတက္ခဲ့ေၾကာင္း သိထားသည့္ သူငယ္ခ်င္းမက သာမန္ထိုင္းဆိုင္သို႔ ေခၚမသြား။ “နင့္ကို ထိုင္းဆိုင္စစ္စစ္ ေခၚသြားမယ္”၊ ကြၽန္ေတာ္က “ေအးေပါ့” ဟု ဘာမွ မထူးဆန္းသလို ျပန္ေျဖ သည့္အခါ သူက “အခုေခၚသြားမွာက ႏုိင္ငံျခားသားေတြစားတဲ့ ထိုင္းဆိုင္ မဟုတ္ဘူး။

ထိုင္းေတြစားတဲ့ ထိုင္းဆိုင္။ တကယ့္ ပူေပ့စပ္ေပ့ဆိုတာေတြ ပါလိမ့္မယ္” ရွင္းလည္းရွင္းျပ၊ ကြၽန္ေတာ့္မ်က္ႏွာကိုလည္း အကဲက ခတ္လိုက္ေသး။ သူေခၚသြားသည့္ဆိုင္က ထိုင္းေတြခ်ည္း တ႐ုန္း႐ုန္း။ စားၾကည့္ေတာ့ ဟုတ္ပါ့၊ တကယ္စပ္သည္။ င႐ုတ္သီးစပ္စပ္ စားႏုိင္ေသာ ကြၽန္ေတာ္ သူတို႔ႏွင့္ အၿပိဳင္စားႏုိင္ေသာ္လည္း စပ္ေၾကာင္းကေတာ့ ဝန္ခံရသည္၊ တ႐ွဴး႐ွဴးႏွင့္။ “ဟင္းထပ္မွာပါဦးလား”။ အစားအေသာက္စာရင္းကို ၾကည့္ၿပီး စားေကာင္းမည့္ပုံရွိသည့္ မွ်စ္ႏွင့္ ၾကက္သားခ်က္ မွာလိုက္သည္။ “ဒါက တကယ္စပ္တယ္ေနာ္။ တို႔ထိုင္းေတြေတာင္ သိပ္မစားႏုိင္ဘူး”။ ဟုတ္ပါသည္၊ ထုိဟင္းႏွင့္က်ေတာ့ တစ္ဝက္ေလာက္ႏွင့္ လက္ေျမႇာက္လိုက္ရသည္။

ကြၽန္ေတာ္ ေျပာခ်င္တာက မွ်စ္ႏွင့္ ၾကက္သားဟင္းအေၾကာင္း မဟုတ္။ ထိုင္းတို႔သည္ သူတို႔၏ ဟင္းလ်ာကို ႏုိင္ငံျခားသားလွ်ာ ႏွင့္လည္းေတြ႔၊ ထိုင္းအရသာလည္း မေပ်ာက္ေအာင္ စီမံထားၾက သည့္အေၾကာင္း ေျပာလိုရင္းသာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း အခ်ဳိ႕ နာမည္ႀကီးဆိုင္မ်ားတြင္ ႏုိင္ငံျခားသားႏွင့္ လိုက္ဖက္ေအာင္ ဆီေလွ်ာ့၊ ဆားေလွ်ာ့၊ အစပ္ေလွ်ာ့ စီမံလာၾက သည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ထိုင္းအစားအေသာက္တို႔ ေအာင္ျမင္ရျခင္းတြင္ အစိုးရ၏ အခန္းက႑ သည္လည္း ႀကီးမားသည္။ ထိုင္းအစားအေသာက္ ႏုိင္ငံျခားတြင္ ေပါက္ေအာင္ အစိုးရ ကိုယ္တိုင္က လူစိုက္၊ အႀကံဉာဏ္စိုက္၊ ေငြစိုက္ ပံ့ပိုးသည္။ အထူးသျဖင့္ ယခင္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ သက္ဆင္လက္ထက္တြင္ “ထုိင္းသည္ ကမၻာ့မီးဖိုေခ်ာင္” (Kitchen of the World) ပန္းတိုင္ကို ခ်မွတ္ကာ ထုိင္း အစားအစာကို ႏုိင္ငံတကာတြင္ ျမႇင့္တင္ရန္ အားထုတ္ခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ထိုင္းစားေသာက္ဆိုင္ ကမၻာတြင္ ဆိုင္ေပါင္း ႏွစ္ေသာင္းျဖစ္ေအာင္ ရည္မွန္းခ်က္ထားခဲ့သည္။

ထိုင္း အစားအေသာက္တြင္ ထည့္ရသည့္ ပစၥည္းမ်ား ႏုိင္ငံရပ္ျခား ထိုင္းစားေသာက္ဆိုင္မ်ားသို႔ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ေရာက္ေအာင္ ထိုင္းေလေၾကာင္းက ကူညီသည္။ ထိုင္းအစားအစာကို ျမႇင့္တင္ရာတြင္ ထိုင္းအစိုးရသည္ စံခ်ိန္စံညႊန္းႏွင့္ အရည္အေသြးတို႔ကို ဂ႐ုျပဳသည္။ ကမၻာအႏွံ႔မွ ထိုင္းစားေသာက္ဆုိင္ မ်ားအနက္ အေကာင္းဆုံး အရည္အေသြး ရွိဆိုင္မ်ားကို ဆုမ်ားခ်ီးျမႇင့္ကာ ႀကိဳးစားခ်င္စိတ္ရွိေအာင္ ဆြဲေဆာင္သည္။
ထိုင္းအစားအစာသည္ ထိုင္း (Thainess) ကုိ ကိုယ္စားျပဳသည္။

ထိုင္းအစားအစာသည္ ထိုင္းယဥ္ေက်းမႈ၏ မ်က္ႏွာျဖစ္သည္။ ထိုင္းအစာ အစာကို စားေသာက္ျခင္းသည္ ထိုင္းယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ စတင္ထိေတြ႔ျခင္း ျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ကမၻာအႏွံ႔ ထိုင္းစားေသာက္ဆိုင္မ်ားတြင္ ထိုင္းစာ စားရင္း ထိုင္းဂီတ ေတးသံမ်ားကို နားဆင္ႏုိင္ေအာင္ ျပင္ဆင္ထားသည္။ ထုိင္းလက္ရာ ပန္းကန္ခြက္ေယာက္၊ စားပြဲခင္း၊ ပန္းခ်ီတို႔ျဖင့္လည္း ထိုင္းႏုိင္ငံ ေရာက္ၿပီး စားေသာက္ေနရသည့္အလား ခံစားရေအာင္ စီမံထားျခင္းျဖင့္ ထိုင္းယဥ္ေက်းမႈကိုပါ တစ္ပါတည္း စားသုံး ၾကည္ႏူးေစသည္။

ထိုင္း အစားအေသာက္တို႔ ေပါက္မွ ထိုင္းတည္းဟူေသာ အမွတ္တံဆိပ္ ေပါက္ၿပီး က်န္ေသာ ထိုင္းထုတ္ကုန္ပစၥည္း မ်ားလည္း တစ္ႏြယ္ငင္တစ္စင္ပါ လူႀကိဳက္မ်ား ေရာင္းအားတက္မည္။ ကုန္ပစၥည္းျပပြဲ မ်ားတြင္လည္း ထိုင္းလယ္ယာ ထြက္ကုန္၊ စက္မႈထြက္ကုန္ မ်ားႏွင့္အတူ ထိုင္းအစားအစာကို တည္ခင္းျပသ ဧည့္ခံေကြၽးေမြးသည္။

ယဥ္ေက်းမႈသည္ လူတို႔၏ စိတ္အာ႐ုံကို လႊမ္းမုိုးႏုိင္ေသာ ပါဝါအေပ်ာ့ (Soft Power) ျဖစ္သည့္အတြက္ ထိုင္းတုံယမ္းႏွင့္တကြ ထိုင္းအစားအစာ တို႔သည္ ထိုင္းတို႔အတြက္ ပါဝါအေပ်ာ့ျဖစ္သည္။ ထိုင္းအစားအစာတို႔သည္ ထိုင္းတုိ႔ကို ဂုဏ္သတင္း၊ ခ်စ္ခင္ျခင္း၊ ေငြေၾကး၊ အလုပ္အကိုင္တို႔ကို ေဆာင္ၾကဥ္းေပး သည္။ ျမန္မာမုန္႔ဟင္းခါး ႏွင့္တကြေသာ စားဖြယ္ေသာက္ဖြယ္ အေပါင္းကို လည္း ကမၻာလွည့္ခရီးသြားလုပ္ငန္း ဦးေမာ့ခ်ိန္၊ ျမန္မာကို ကမၻာက စိတ္ဝင္စားခ်ိန္၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ဒီေရတက္ခ်ိန္တြင္ စနစ္တက် ဝိုင္းဝန္းပံ့ပိုးႏိုင္လွ်င္ ျမန္မာတို႔အတြက္ ပါဝါအေပ်ာ့ႏွင့္တကြေသာ အခြင့္အေရးမ်ားကို ရယူႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။

ေဇယ်သူ

The Voice

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...